fbpx
Högt engagemang Hög servicenivå Hög flexibilitet

Historia

Vi utvecklas tillsammans

Coolparts historia började år 2005 när vår VD och grundare Tomas Bjur tog ett viktigt beslut för framtiden. Efter att ha arbetat på ett större företag under många år fick han till sist nog. Att vara anställd har många fördelar, men Tomas ville mer. Han såg en stor potential på marknaden men kände sig begränsad i sin möjlighet att påverka och ta initiativ som arbetstagare. Tomas fascinerades istället mer och mer av tanken att starta eget, utmana sig själv och framförallt forma ett konkurrenskraftigt erbjudande på marknaden. Det skulle vara en attraktiv produktmix för ÅF-ledet som jobbar med maskiner för restauranger och storkök.

Det blev starten för Coolpart, ett jordnära företag som fokuserar på att bygga starka och långsiktiga relationer. Tomas utmanade tryggheten med fast anställning för att jaga drömmen. Han var fast besluten att ta lärdom från sin erfarenhet. Han skulle bygga ett företag som uppmuntrar initiativ och idéer, som var transparenta i sina beslut och som stöttar varandra att våga.

Kombinationen av att vara både pappa och VD

Företagets första kontor var i pannrummet hemma hos Tomas, ena stunden var han föräldraledig för sin då 8 månaders son, för att i andra stunden planera och strukturera upp ett nytt företag.

Den första utmaningen var att hitta ett passande namn till bolaget. Tankarna florerade, det skulle vara genomtänkt. Tomas ville att namnet både skulle vara förankrat till branschens “kyla” och företagets värdering om att vara en samarbetande partner. Ironiskt nog kom idéen till namnet fram när det var som varmast, i en bastu. Tillsammans med en vän kom de fram till vad vad företaget skulle heta – Coolpart.

Eftersom i princip alla tillverkare inom branschen var utländska sökte Tomas namnet Coolpart Sweden AB. Ett bolag som lever kvar än idag och numera är moderbolag till Coolpart AB.

De sista förberedelserna

Det första året innehöll många och återigen många timmars arbete, alla delar skulle på plats. Tomas tog hjälp av ett lokalt företag som hjälpte honom att ta fram en snygg logotyp och grafisk profil. Utifrån detta tog han sedan fram användbart material som skulle hjälpa honom i hans kontakt med kunderna. Med tiden växte en sortimentmix fram och med extern hjälp tog Tomas fram en produkt- och prislista. Nu var han redo på riktigt.

Coolpart gör entré på marknaden

Med allt förberett material var det äntligen dags att börja kontakta kunder. Tomas tog tillvara på det kontaktnät av ÅF-företag som han byggt upp under åren och bokade in en stor mängd möten. Med endast sitt aktiekapital som säkerhet och pannrummet som kontor lyckades han nå en omsättning på 6,5 miljoner kronor under Coolpart’s första fulla räkenskapsår.

År 2006 var det dags att tänka större

I takt med att företagets omsättning ökade kändes det som att kontoret i villan minskade. Det var dags att hitta ett nytt kontor. Hösten 2006 hittade Tomas ett kontor på 90 m2 med en bra hyra. Det öppnade upp för att även kunna ha en produktutställning. Med större plats fanns det utrymme för större möjligheter. Nu var det dags att utöka verksamheten.

Strax efter kontorsbytet stärkte Tomas Coolpart med ytterligare en anställd. Denna personen var framförallt duktig på att bygga hemsidor, vilket kom att bli hans främsta uppgift. Vid sidan av det arbetet hjälpte han Tomas med stöttning såsom att svara i telefon, göra offerter och höll igång företaget när Tomas var ute på affärsresor.

Nya utmaningar dyker upp som kräver lösningar

Företaget fortsatte växa med åren men man upptäckte en svajig kvalitet från den tillverkning som kom från Estland. Det ledde till en del missnöjda kunder. Tomas var lyhörd och fast besluten att åtgärda problemet. Tillsammans med fabriken i Estland arbetade de fram en kvalitetshöjning som gjorde produkterna bättre och bättre.

Bättre förutsättningar och ett starkt team

Åren fortsatte med en stark tillväxt och det blev återigen dags för ett ännu större kontor. Under 2017 dök det upp ett bra tillfälle att förvärva en egen fastighet som erbjöd ett hemtrevligt kontor. Vilket var perfekt för Coolpart som nu vuxit med ännu fler anställda.

En spännande framtid

Vi strävar hela tiden efter att utvecklas och bli bättre. Därför flyttade Coolpart 2023 till en ny fastighet på totalt 970 m2 på Hantverksvägen 12. De första månaderna anpassade vi lokalen och asfalterade hela gårdsplanen för att underlätta för lastbilarna och våra leveranser. Bytet av lokal har gett oss många fördelar. Framförallt har vi nu ett lager på ca 600 m2 som ger oss större kontroll samt mer yta att skapa utställning och möjlighet att visa delar av vårt sortiment. Den ökade kontrollen över vårt lager bidrar till att vi stärker vår värdekedja, får ännu bättre koll på våra leveranser och kan erbjuda extra stor trygghet till dig som kund.

Vi har utökat vårt sortiment med fler varumärken och kan nu erbjuda produkter även från Hamilton Beach, Menumaster och Xpress Chef. I samband med det har vi förstärkt teamet med ytterligare en kollega som har erfarenhet från liknande produkter och som bidrar med hög kompetens inom området.

Vi bevarar drivkraften av att utmana oss själva

Under åren har företaget pendlat mellan 5-7 anställda och det är bara tjänster inom försäljning och marknad som ändras. Vi har byggt upp ett starkt team som är kärnan i vår verksamhet och nyckeln till att vi lyckas. För precis som när företaget grundades 2005, uppmuntrar vi initiativ till nya idéer, är transparenta i våra beslut och stöttar varandra att våga.

Varmt välkommen att kontakta oss!